Jak zabránit fitness vyhoření?

Fitness je cesta jako každá jiná. Být vytrvalý a nutit se k lepším a lepším výkonům v posilovně je jedna věc, znát ale důležitost a sílu dní, kdy máme odpočívat je druhá, a možná ještě důležitější část fitness života.

 

Lano_vyhoreni_blog_male

Je jasné, že fitness je dlouhodobá záležitost a běh na dlouhou trať. Nebudete schopni dosáhnout všeho hned a to, jak dlouho si udržíte svou motivaci a pravidelnost rozhoduje o tom, jak dlouho u tohoto stylu života vydržíte.

 

Konečně jste se rozhodli se sebou něco dělat a koupili jste si permanentku do posilovny. Po pár měsících si možná uvědomujete, že ztrácíte chuť a sílu.

Tento moment je ve fitness světě označován jako "fitness útes", z kterého padá spousta začínajících cvičenců. Zhruba 9 týdnů od chvíle, kdy jste poprvé vkročili do posilovny, do ní chodíte o 50% méně.

 

Jsou zde 3 důvody proč se toto děje:

Dřeli jste moc tvrdě a nyní jste fyzicky vyčerpaní

Vaše tréninky jsou monotóní, nezajímavé a nudné

Trénujete, ale to co děláte si vůbec neužíváte

 

Pokud se chcete tomuto vyhnout, zastavte se, odpočiňte si a zkuste se v tomto oboru i vzdělávat. Čtěte, sledujte "how to" videa na Youttube. Nebojte se oslovit trenéra. Ano, trenéři jsou většinou dražší záležitost, ale posunou vás o mílové kroky dál.

Tělo je složitý nástroj a je třeba mít znalosti, jak jej přinutit ke zlepšení a nezapomenout na svaly, které vůbec nepoužíváme.

 

Doporučení trenéři Praha:

Marek Sviridov - Factory Pro Smíchov

Ondřej Ságner- Fitness svět pod Palmovkou

Kamila Pavlíčková - Factory Pro Smíchov

 

Proč jsou dny odpočinku tak důležité?

 

Lidé většinou začínají cvičit po velmi dlouhé době bez svalových návyků a pravidelnosti. Regenerace a odpočinek vám pomůže nevyhořet a vyhnout se zranění a přepětí svalů, které vás od další návštěvy odradí.

 

Pokud již pár týdnů cvičíte a svaly si již na zátěž zvykly, posouvejte se. Využijte čas v posilovně a dřete! Nicméně i vrcholoví sportovci Vám potvrdí, že regenerace je velmi důležitá.

 

Pokud cvičíte 5-6x týdně, doporučujeme mít alespoň 1 den odpočinku po 3 dnech pro správnou regeneraci svalů a mysli. Pokud toto dodržíte a dáte tělu i potřebné živiny, až se do posilovny vrátíte, budete moci své limity opět posunout, díky odpočinutému a zregenerovanému tělu.

 

Pokud od neděle do středy cvičíte intenzivní a těžký trénink, ve čtvrtek se jděte projít, projet se na kole, nebo lehký jogging. Pomůže vám to jak fyzicky, tak mentálně.

 

Poslouchejte svoje tělo, pokud cítíte, že je velmi unavené, odpočiňte si úplně, jděte do sauny, na masáž, dejte mu úplný klid.

 

Buďte kreativní!

 

Komplexní fitness zahrnuje silový trénink, kardio a flexibilitu. Když se vaše svaly po 24-48 hodinách zregenerují, to je chvíle, kdy rostou a zesilují a uvidíte výsledky.

 

Buďte si jistí, že na stejnou partii nevyužíváte stejnou sérii cviků, svaly si zvyknou a neuvidíte žádný posun. Střídejte to!

 

Je velmi důležité soustředit se na různé tělové partie. Jeden trénink se zaměřte na vrchní část těla, druhý na spodní, další pak na core těla. Cvičte tak, aby to dávalo smysl. Pokud cvičíte hrudní svaly, vysilujte tím i 3 hlavy tricepsu, cvičte je tedy dohromady. U zádových svalů se naopak zapojuje i biceps, opět tyto dvě partie můžete spojit do jednoho tréninku.

 

Pokud se zaměříte pouze na jednu partii, neuvidíte výsledky, svaly nestihnou regenerovat a budete asymetričtí.

V neposlední řadě i znudění.

 

Cvičení je něco, co by vám mělo pomáhat se očistit od každodenního stresu a vypnout. Dělejte to, co máte rádi s lidmi, které máte rádi. Vyzkoušejte skupinové lekce. Každému sedí něco jiného.

 

A jedna dobrá rada na závěr

Mějte parťáka. Parťák je tu proto, aby vás motivoval, podporoval, pomohl a ve chvíli, kdy vás cesta začne nudit, nebo jste unavení, vrátí vás zpět na trať.